PBKK TEORI KAUNSELING KEPERLUAN DAN TEORI

 

PENGENALAN KEPADA TEORI KAUNSELING

Isi kandungan

- Definisi dan konsep teori
- Keperluan teori
- Aliran teori:
- Psikodinamik
- Behavioris
- Kognitif
- Humanistik

 


1.     DEFINISI TEORI

Teori merupakan satu sistem idea yang bertujuan untuk menerangkan sesuatu topik. Ia juga boleh ditakrifkan sebagai kumpulan idea, fakta, fenomena atau peristiwa yang boleh digunakan untuk menjelaskan topik tertentu. Pembinaan teori menggunakan bentuk rasional dan kontemplatif pemikiran umum dan abstrak manakala teori berdasarkan faktor umum yang bebas daripada fenomena yang dijelaskan. Teori boleh membantu memberikan penjelasan untuk pemerhatian kepada pelbagai anggapan penjelasan, beberapa hipotesis yang mungkin dapat diperoleh untuk menguji teori tersebut.

 

2.     KEPERLUAN TEORI 

Mohd Tajudin (2008) menyatakan, dalam proses menjadi kaunselor yang berkesan, seseorang kaunselor itu bukan sahaja bergantung kepada kemahiran dan pengetahuan kaunseling yang tinggi semata-mata, malah mereka juga perlu mempunyai pandangan yang menyeluruh terhadap nilai-nilai kemanusiaan yang diterapkan melalui teori-teori yang dipelajari. 

 

1.    Sebagai panduan dalam membuat keputusan dan mengambil tindakan.

 

2.    Memperlihatkan rasionalnya sesuatu tindakan atau perlakuan seseorang individu

 

3.    Memperlihatkan fungsi teori itu sendiri dalam membimbing kaunselor menyesuaikan teknik-teknik dan ilmu yang telah dipelajari dengan situasi atau cabaran yang sedang dihadapi oleh mereka.

 

4.    Membina keyakinan dan hala tuju yang jelas terhadap kaunselor

 

5.    Memudahkan kaunselor untuk memilih pendekatan yang bersesuaian untuk membantu kliennya

 

6.    Melahirkan kaunselor yang lebih berilmu dan professional

7.    Membantu seseorang untuk menjadi lebih cekap dan berkemampuan menyesuaikan diri dengan orang lain atau situasi yang berubah-ubah.

8.    Memboleh seseorang menyesuaikan diri dengan keadaan yang kompleks.

9.    Membolehkan individu mentafsir peristiwa secara lebih fleksibel dan seimbang.

10. Membantu individu melihat atau mentafsir sesuatu perkara dengan perspektif baru.

11. Membantu individu untuk meluaskan tanggapan dan bersedia untuk menghadapi situasi yang sentiasa berubah

Dengan berbekalkan ilmu teori kaunseling ini juga, seseorang kaunseling akan menjadi lebih efektif dalam meramal sesuatu keadaan yang bakal timbul semasa mengadakan sesi bersama kliennya. Pelbagai pendedahan terhadap sikap, tingkahlaku dan respon manusia terhadap konflik yang dihadapi oleh mereka.

 

ALIRAN TEORI-TEORI KAUNSELING

1. Teori Psikodinamik

a) Teori Psikoanalisis Klasik – Sigmund Freud (1856-1939)

b) Psikologi Individu – Alfred Adler (1870-1937)  

2. Teoi behaviorisma

    a) ivan Pavlov = perlaziman klasik

    b)Thorndike = pelaziman operan

    c) Skinner = pelaziman operan

3. Teori Kognitif – Tingkah Laku

a) Rational Emotive Behaviour Therapy – Albert Ellis (1913)

3. Teori Humanistik

a) Teori Pemusatan Klien – Carl Rogers (1902-1987)

 

TEORI BEHAVIORISMA

1.    Ivan Pavlov = perlaziman klasik

2.    Thorndike = pelaziman operan

3.    Skinner = pelaziman operan

v  Teori Behaviorisme merupakan kajian saintifik mengenai tingkah laku manusia.

v  Perubahan tingkah laku manusia dapat dilihat atau diukur dengan memberi fokus terhadap tingkah laku baharu yang diulang sehingga menjadi tingkah laku lazim.

v  Pembelajaran berlaku apabila perubahan tingkah laku hasil daripada peneguhan dan maklum balas serta pengajaran.

v  Pembelajaran terjadi apabila perubahan tingkah laku klien yang boleh diperhatikan, dikawal dan diramal.

v  Teori ini mengkaji perhubungan antara rangsangan (stimulus) dan gerak balas (response) .

v  Teori Behaviorisme telah dipelopori oleh seorang ahli psikologi iaitu B. F. Skinner pada tahun 1904-1990. Teori ini adalah teori belajar yang lebih menekankan kepada tingkah laku manusia.

v  Ianya menekankan peneguhan positif dan peneguhan negatif bertujuan untuk menambahkan kebarangkalian berulangnya sesuatu tingkah laku dana bukan untuk menghentikannya.

v  Peneguhan positif ialah untuk menentukan tingkah laku positif dengan maklum balas yang positif. Contohnya, pujian terhadap murid-murid yang memberikan jawapan yang betul.

v  Peneguhan negatif pula diberi untuk memberi kesan yang tidak menyeronokkan atau tidak menyenangkan seseorang individu.

v  Teori ini juga mementingkan persekitaran murid untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini termasuk perlakuan guru, kawan-kawan mereka sendiri serta suasana dalam bilik darjah. Teori ini berasaskan teori pelaziman klasik, iaitu kanak-kanak mempelajari bahasa menerusi hukuman dan ganjaran. Contohnya cikgu menyebut nama serta memberi pujian kepada murid yang memberi jawapan yang betul. Sesuatu ujaran terbentuk kerana adanya rangsangan dan gerak balas dalam bentuk bahasa dan bukan bahasa, misalnya penggunaan kata bagus, anggukan dan sebagainya.

v  Proses ulangan pula memainkan peranan yang penting dalam pengajaran bahasa.

 

 

TEORI KOGNITIF     

v  Teori kognitif adalah berasaskan proses pemikiran, iaitu proses mental dalaman yang membolehkan manusia memperoleh pengetahuan, mengesan, menyimpan, mencapai dan mengingat semula pengetahuan yang tersimpan untuk digunakan semula

v  Teori kognitif ini bermaksud penambahan pengetahuan ke dalam ingatan jangka panjang atau perubahan pada skema atau struktur pengetahuan. Pengkajian terhadap Teori belajar kognitif memerlukan penggambaran tentang perhatian, memori dan elaborasi reheashal, pelacakan kembali, dan pembuatan informasi yang bermakna

v  Teori kognitif menerangkan bahawa pembelajaran adalah perubahan dalam pengetahuan yang disimpan di dalam memori.

v  Teori kognitif ini bermaksud penambahan pengetahuan ke dalam ingatan jangka panjang atau perubahan pada skema atau struktur pengetahuan. Pengkajian terhadap teori belajar kognitif memerlukan penggambaran tentang perhatian, memori dan elaborasi reheashal, pelacakan kembali, dan pembuatan informasi yang bermakna.

v  Manusia memilih, mengamal, memberi perhatian, menghindar, atau merenung kembali dan membuat keputusan tentang peristiwa- peristiwa yang berlaku dalam persekitaran untuk mencapai matlamat secara aktif. Pandangan kognitif yang lama utamakan perolehan pengetahuan. Pandangan yang baru pula mengutamakan pembinaan atau pembangunan ilmu pengetahuan. Maka, dalam proses pembelajaran kognitif ini melibatkan dua proses mental yang penting iaitu persepsi dan pembentukan konsep (penanggapan).

 

Teori belajar Humanistik

v  Proses memanusiakan manusia, dimana seorang individu diharapkan dapat mengaktualisasikan diri artinya manusia dapat menggali kemampuannya sendiri untuk diterapkan dalam lingkungan.

v  Proses belajar Humanistik memusatkan perhatian kepada diri peserta didik sehingga menitikberatkan kepada kebebasan individu.

v  Kaunselor perlu faham klien, berada dalam kasutnya.

v  Teori Humanistik menekankan kognitif dan afektif (emosi dalaman) memengaruhi proses. Kognitif adalah aspek penguasaan ilmu pengetahuan sedangkan afektif adalah aspek sikap yang keduanya perlu dikembangkan dalam membangun individu.

v  Belajar dianggap berhasil jika si pelajar memahami lingkungannya dan dirinya sendiri. Hal yang penting lagi pada proses pembelajaran Humanisme harus adanya motivasi yang diberikan agar peserta didik dapat terus menjalani pembelajaran dengan baik.

v  Motivasi dapat berasal dari dalam yaitu berasal dari diri sendiri, maupun dari guru sebagai fasilitator.

v  Abraham Maslow dan Carl Rogers merupakan dua orang pakar dalam Teori Humanistik. Teori ini mementingkan kesediaan moral dan potensi pelajar. Di samping itu, Teori Humanistik ini juga memfokuskan kepada perkara-perkara yang berkaitan secara langsung dengan individu, keunikan diri sendiri bagi seseorang individu dan juga kepentingan kemanusiaan terhadap individu.

v  Dalam Teori Humanistik, beberapa andaian telah dibuat. Antara andaian yang telah dibuat ialah manusia mempunyai keperluan dan keperluan asas. Sekiranya keperluan dan keperluan asas dipenuhi sepenuhnya maka secara langsung individu dapat memotivasikan individu sendiri ke peringkat yang lebih tinggi iaitu mencapai tahap kesempurnaan diri. Ini disokong oleh hierarki keperluan mengikut Maslow (1984) yang menyatakan bahawa jika keperluan psikologi tidak dipenuhi oleh individu maka jiwa seseorang tersebut akan terganggu dan tidak tenteram.



v  Sepanjang proses pembelajaran, Teori Humanistik ini menekan kepada pelajar, berpusat kepada pelajar dan pelajar diibaratkan sebagai klien. Dalam keadaan ini, konsep ini sangat penting kerana ia menceritakan tentang beberapa aspek iaitu dari segi nilai manusia, hak individu, tindakan diri dan harga diri dalam menentukan sesuatu tindakan yang diambil.

 

TEORI PSIKODINAMIK

v  Psikodinamik, juga dikenali sebagai psikologi psikodinamik, dalam erti kata yang luas, adalah pendekatan untuk psikologi yang menekankan kajian sistematik mengenai kekuatan psikologi yang mendasari tingkah laku, perasaan, dan emosi manusia dan bagaimana ia berkaitan dengan pengalaman awal.

v  Ia sangat berminat dengan hubungan dinamik antara sedar motivasi dan tidak sedar motivasi

v  Teori Psikodinamik Psychodynamic Counseling And Theraphy : Examination of The Unconscious dalam Corey,G., (1977) Theory And Practice Of Counseling And Psychotheraphy, adalah merupakan satu bab yang memperincikan tentang bagaimana seorang terapis menggunakan teknik-teknik yang terdapat dalam Teori Psikodinamik.

v  Secara asasnya, teori ini adalah merupakan Teori Psikoanalisa yang telah diadaptasikan oleh beberapa tokoh atau pengikut Sigmund Freud seperti Earnest Jones, Alfred Adler, Erik Erikson, Erich Fromm, Karen Horney, Carl Jung, Wilheim Reich dan Harry Stack Sullivan. Bab ini menekankan bahawa ‘unconscious’ iaitu alam tidak sedar adalah disebabkan oleh kurangnya kesedaran peranan mental. Ini menyebabkan seseorang individu itu secara tidak sedar bertindak dan bertingkah laku ke arah sesuatu tindakan.

v  Oleh itu secara jelasnya, matlamat kaunseling psikodinamik adalah untuk memperkembangkan kesedaran terhadap peranan-peranan alam tidak sedar dan ianya sangat bersangkutan dengan kehidupan seharian manusia.

v  Untuk menimbulkan alam tidak sedar tersebut seseorang individu itu perlu memahami fungsi-fungsi yang terdapat di dalam id, ego dan superego. Id secara keseluruhan merupakan alam tidak sedar dan merupakan bahagian yang tidak dapat dikawal. Ia amat bertentangan dengan superego di mana superego bertindak secara sedar dan berlandaskan nilai-nilai moral di dalam masyarakat. Ego pula adalah merupakan komponen perantaraan antara id (alam tidak sedar yang banyak menentang dan mementingkan keseronokan) dan superego (alam sedar yang menurut nilai moral masyarakat).

v  Setiap manusia memiliki ketiga-tiga Id, superego dan ego dalam dirinya, apa yang dikeluarkan melalui tingkah laku yang menunjukkan dia telah menggunakan sama ada id ego atau supergo dengan lebih banyak.

Kebanyakan terapis dalam perhubungan menolong klien membantu ego untuk menentukan dan menyeimbangkan antara id dan superego. Sebagai contoh terapis moden Erik Erikson, menyatakan bahawa dengan meningkatnya fungsi-fungsi ego dapat menyumbang kepada individu yang mempunyai kuasa dan kawalan terhadap kehidupannya


IPG BNK PBKK 



Comments

Popular posts from this blog

FAKTOR PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

TEORI PSIKOANALISIS